Grötbröd med valnötter och gojibär

Ännu ett erkännande om mina laster; bröd och gröt. Jag skulle utan svårigheter kunna leva på det, uteslutande, och för att inte frestas att göra det försöker jag begränsa mitt intag till frukostmålet. Gissa om jag blev till mig när jag hittade ett recept som förenade mina två kärlekar i ett och samma recept? Pickipicki hade ett recept som inspirerade mig, men jag har smaksatt det efter eget behag; valnötter, gojibär och pumpakärnor - jag bara älskar det! Och tack mormor, som inspirerade mig till att baka igen. Tillåt mig att presentera; ruskigt goda frukostfrallor!

Grötbröd med valnötter och gojibär
16 bullar, 100 minuter

25g jäst
2 portioner svalnad havregrynsgröt
1 tsk salt
2 dl fingervarmt vatten
1 dl valnötskärnor
½ dl gojibär och pumpakärnor
½ msk honung
1 dl kruskakli
dinkelsikt


Rör ut jästen i vattnet och blanda där efter i gröten och saltet. Hacka valnötskärnorna och blanda i dem tillsammans med gojibären, pumpakärnorna och honungen. Tillsätt kruskakli och arbeta sedan ner dinkelsikt tills dess att en smidig deg har bildats. Arbeta den då, gärna flera minuter, för hand och låt den sedan jäsa under en bakduk i en timme ungefär. Sätt ugnen på 200 grader och baka ut bullarna på en plåt med bakplåtspapper med hjälp av lite mjöl - vete eller kanske lite grovare graham. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 20-25 minuter och låt dem sedan svalna under en bakduk.  Keso är jättegott till, liksom en riktigt vällagrad herrgårdsost och en skva gurka med lite flingsalt på!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh, gröt och bröd i ett lät verkligen underbart. Nu blev jag också ruggigt sugen på att baka. Har också haft en riktig svacka där jag verkligen inte orkat eller varit inspirerad till bakning men nu blev jag så sugen! Kanske ska jag backa lite redan i kväll!?



Hoppas allt är bra med dig annars. Hur känns det med allt? Börjar du landa? Kram

2010-03-15 @ 10:28:32
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0