Torsk- och böngryta med kokt potatis

Igårkväll satt jag och gjorde veckans matplanering för familjen här hemma. Planenligt kokade jag ihop en väldigt god fiskgryta, full av improvisation, efter att jag kommit hem från mitt yogapass. Mina älskade sojabönor åkte i, liksom en duktig mängd gurkmeja, aubergine och lite annat. Kokt potatis serverades till - mamma blev glad! Genom att dela potatisen i mindre bitar kan den kokas snabbt, då grytan inte kräver någon längre tid alls!

Torsk- och böngryta med kokt potatis
2 portioner, 20 minuter

300g torsk
1 morot
1 potatis
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl vatten
½ aubergine
½ dl havregrädde
1 burk förkokta sojabönor
gurkmeja
svartpeppar
färsk basilika
koriander
salt
smör


Skala potatisen, dela den i mindre bitar och koka den i saltat vatten. Finhacka gul lök och vitlök, skär mototen i slantar och auberginen i medelstora tärningar och fräs sedan allt detta, tillsammans med gurkmeja, i en klick smör. Häll på vattnet och låt småkoka i 5 - 10 minuter. Häll i havregrädden, smaka av med koriander, svartpeppar, salt, färsk basilika och gurkmeja, blanda i sköljda sojabönor och torsken skuren i stora bitar. Koka några minuter, tills fisken är genomkokt, och servera sedan med potatisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0