Värmande köttfärsgryta

För ett tag sen fick jag en fråga, av en annan Josefin, om tips på snabba tips på rätter med köttfärs, om det inte ska vara köttfärssås, tacos eller annat vanligt! Mitt svar blev en köttfärsgryta som jag brukar dra till med när jag saknar inspiration och ork, den kommer när man väl börjar plocka i kylskåpet. Allt går att ha i; det är bara egna smakpreferenser och kreativitet som sätter stopp! Till grytan kan ris eller pasta vara riktigt gott, eller så blandas bönor i för lite mer mättnad, vilket jag brukar föredra att göra! En sådan här sats blir nog lagom till två personer om pasta eller ris ackompanjerar, men för mig ensam var detta, i sin enkelhet, precis lagom när jag kom hem från örebroäventyret.

Värmande köttfärsgryta
1 portion. 25 minuter

130g nötfärs
100g broccoli
½ burk färdigkokta stora vita bönor
3 dl krossade tomater
1 dl vatten
1 morot
10 cm zucchini
10 cm purjolök
4 körsbärstomater
1 köttbuljongtärning
2 champinjoner
vit tryffelolja
solroskärnor
matlagsningsyoghurt
paprikakrydda
chilikrydda
svartpeppar


Dela broccolin i små buketter, skär moroten i små stavar, champinjonerna i fjärdedelar, zucchinin i medeltjocka kvartsskivor och purjolöken i skivor. Koka allt detta i krossade tomater och vatten, smaksatt med köttbuljongtärningen, svartpeppar, paprikakrydda och chilikrydda, i en stekpanna med lite högre kanter i 15-20 minuter. Tillsätt då körsbärstomater och stora vita bönor för uppvärmning och en skvätt vit tryffelolja för smaksättning. Servara grytan i en djup tallrik med en klick matlagningsyoghurt på toppen, och lite solroskärnor strödda över, som pricken över i!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0