Quorngryta med indisk touch

Indiska smaker är någonting vi ofta kommit tillbaka till här hemma under det senaste halvåret, ofta med kyckling eller lax, men alltid tidigare med färdiga kryddmixer. Idag gav jag mig ut på oprövad mark - att krydda själv. Till detta bakade jag egna naanbröd, vilket passade perfekt! Dessutom försökte jag mig på en vegetarisk variant, och såhär i efterhand rekomenaderar jag nog att dryga ut med en burk kikärtor, eller servera ris till. Jag kokade ris, men valde att spara det, eftersom det såg så mycket ut! Hur som helst, gott var det, och skönt var det att slippa de färdiga kryddmixerna! Till grytan och brödet åt vi en gurk- och myntayoghurt.

Quorngryta med indisk touch
3 portioner, 30 minuter

300 g quornbitar
1 mango
½ aubergine
1 röd paprika
1 gul lök
2 dl soyamjölk
1 rejäl näve färsk timjan
olivolja
curry
koriander
spiskummin
garam masala
gurkmeja
salt
peppar

1½ dl turkisk yoghurt
1 näve mynta
5 cm gurka
salt

naanbröd

Hetta upp lite olivolja i en stor sekpanna och häll i den frysta quornbitarna. Stek dessa på ganska hög värme tills de är nästan helt tinade. Hacka löken fint, skär paprikan i strimlor och skär både mangon auberginen i fina tärningar. Tillsätt först löken. När denna fått lite färg tillsätter du resten av grönsakerna och mangon. Häll på sojamjölken och kryddorna. Jag måttade inte upp kryddorna utan gick lite på känn istället. Uppskattnigsvis tog jag lika delar av alla, cirka en tesked. Curryn hade jag i sist, och smakade av under tiden då den har en tendens att ta över. Toppa med timjankvistarna, salt och peppar, rör om och låt koka lätt under lock i ungefär 15 minuter. Hacka grukan och myntan grovt, blanda med yoghurten, salta och servera tillsammans med grytan och brödet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0