Naturens hus


Naturens hus är en liten oas i utkanten av centrala Örebro, precis vid Svartåns utlopp i Hjälmaren. Förutom en naturskola finns här en servering med en underbar uteplats vid en konstgjord damm. Allting är nybyggt och toppfräscht - såväl inredning som mat! Medan änderna glatt plaskade i vattnet och varma vindar drog förbi oss avnjöt vi riktigt goda rätter. Av de tre som fanns att välja bland fanns två rätter representerade på vårt bord; rostbiff med krämig potatissallad och lökchutney och poscherad tilapia med rotfrukter i saffransbuljong. Jag provade fisken, och den var väldigt god! Det var länge sedan jag åt saffran - det måste jag laga någonting med snart känner jag, den smaken är inte att förakta! För den hungriga skulle kanske portionen varit i minska laget, men för mig, och med tanke på värmen, var det allderles lagom. Dessutom fanns ett lätt salladsbord och bröd, om än ett inte allt för uppseendeväckade ett, att tillgå. Övriga högg in på rostbiffen, och av deras utlåtanden att dömma var den också väldigt lyckad, om än mäktig! Morfar var extra förtjust i lökchutneyn, medan bror tyckte att potatissalladen var för krämig. Kaffet ingick inte, så där blev det lite minuspoäng. Antalet rätter var inte heller så imponerande, men det fanns även tre olika smörgåsar och en del bakverk att prova på om så önskades! Ett besök rekomenderar jag, för den som har vägarna förbi Örebro, men inte kanske främst på grund av maten - även om den var väldigt bra - utan för miljön. Som sagt, det är en riktig oas! Lugnt, skönt och vackert - och riktigt lyxigt kändes det! Inomhus fanns det ännu fler sittmöjligheter, och en öppen spis för mörkare kvällar senare på året. Det kan jag tänka mig är en riktig höjdare!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0