Konditori Fågelsången

I närheten av Uppsala slott, precis vid Svandammen ligger det ett kanonmysigt konditor med en inbjudande uteservering. Där stannade vi som hastigast för att inhandla en mellanmålssmörgås åt mig när blodsockernivån var farligt nära botten efter dagens andra besök ute i Ultuna. Jag rusade in och valde ut min smörgås, gjord på fullkornsbröd med frön, philadelphiaost, grönsaker och kalkon, bland ett flertal andra med olika bröd, storlekar och pålägg. Medan jag stod i kön betraktade jag de många fräscha bakverken och kakorna, och läste på tavlor som informerade om beställningsmöjligheter av både tårtor och smörgåstårtor. När jag skulle hämta mitt kaffe lyckades jag även fästa ögonen på en hel uppsjö av tesorter - varför tog jag inte te istället?! Hit måste jag bara komma tillbaka, kanske blir jag rentav stammis när jag blivit uppsalabo? Samken på kaffe och smörgås? Fantastisk! Nog för att det mesta skulle varit gott i det läget, det erkänner jag, men en så god philadelphiasmörgås har jag nog inte ätit tidigare; inte överdrivet mycket ost, och allderles lagom stort bröd - tack tack, ni har funnit en framtida trogen kund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0