Bröd med valnötter, banan och russin

Ett bröd som går att variera på tusen sätt, går snabbt att svänga ihop, inte behöver jäsa och som ger minimalt med disk - det måste ju vara perfekt? Jo, det tycker jag faktiskt att det är! En limpa på bikarbonat är det jag pratar om, och det är en sådan jag precis har tagit ur ugnen. Jag försöker prova nya varianter varje gång, och här kommer receptet på det jag serverar som frukostbröd de närmaste dagarna:

Bröd med valnötter, banan och russin
1 bröd, 1 timme och 10 minuter

4 dl fullkornsvetemjöl
2 dl rågmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl vetekross
2 msk honung
1 dl kesella lätt
4 dl naturell lättyoghurt
1 dl valnötter
1 banan
1 dl russin
smör
havregryn
solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Mosa bananen i botten av en bunke. Hacka valnötterna och blanda dem med bananen och tillsätt samtidigt kesellan, honungen och yoghurten. Blanda i russinen och rör om ordentligt. Häll i fullkornsvete- och rågmjöl, vetekross, salt och bikarbonat och blanda väl.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0