Vitlöks- och persiljebiffar med lingonbulgur

Hur som helst tog jag mig in till stan, uträttade mina ärenden och tränade mitt steppass - helt enligt planen. Hem för att komponera en måltid, och det slutade med en rätt inspirerad av något jag hittade i en Lagalätt-tidning. Tabben var dock ett faktum; jag hade tagit fram en köttfärspåse för lite ur frysen och fick alltså leva på halv köttportion, och lär så även få göra under morgondagens lunch - tragiskt. Observera att jag skriver den korrekta mängden köttfärs i recptet nedan. Lingonbulgurn hade jag glömt hur god den var, men en klick senap till detta hade inte skadat - jag la till en halv avokado istället, vilket passade finfint till det också!

Vitlöks- och persiljebiffar med lingonbulgur
2 portioner, 20 minuter

250 g köttfärs, valfri sort, men någon form av viltfärs är bäst
2 dl bulgur
1 dl lingon
1 stor morot
färsk persilja
svartpeppar
2 vitlöksklyftor
cayennepeppar
salt
smör


Koka bulguren enligt anvisningarna på förpackningen, men inte i buljong utan endast i saltat vatten. Blanda köttfärs, pressad vitlök, grovt klippt persilja, salt, svarpeppar och cayennepeppar i en bunke och blanda om ordentligt. Forma sedan biffar, förslagsvis fyra per portion. Stek dessa i smält smör på medelhög värme cirkus fem minuter per sida. Skär moroten i små stavar och stek även upp dem - gärna i samma panna som biffarna, för att få lite smaksättning på köpet. Blanda det färdigkokta bulguret med lingonen, rör om ordentligt och servera med biffar och morötter. En sallad, gärna relativt neutral, och en klick senap är utmärkta tillbehör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0