Rotfruktsberikad köttgryta med hirs

Under dagens livsmedelsföreläsning med temat Fullkorn och hälsa blav jag påmind om sädesslaget hirs, och jag bestämde mig för att plocka fram mitt Saltå kvarnpaket från underskåpets bakre regioner. Ännu en uppskuren ryggbiff och en lammkorv tillsammans med härliga rotfrukter skapade en härlig höstgryta att ha till hirsen, några bitar färsk majskolv och lite avokado - smaklig måltid!

Rotfruktsberikad köttgryta med hirs
2 portioner, 30 minuter

1 dl okokt hirs
100g nötkött
1 lammkorv
1 röd paprika
1 gulbeta
2 morötter
200g krossade tomater
1 dl vatten
½ buljongtärning
1/4 dl matlagningsgrädde
2 vitlöksklyftor
1 majskolv
olivolja
cayennepeppar
svartpeppar
chilikrydda
kanel
salt
soja
1 avokado


Koka hirset enligt anvisningarna på förpackningen - det tar ungefär 25-30 minuter. Koka majskolven i saltat vatten i ungefär 20 minuter. Skär nötköttet i mindre bitar och korven i slantar. Bryn dessa lätt i het olivolja i en stekpanna. Sänk sedan värmen, tillsätt krossade tomater, och vatten. Skala gulbetan och morötterna och skär sedan i tärningar respektive slantar och lägg dem sedan i pannan. Smula i buljongtärningen, pressa i vitlöken och låt sedan småputtra i ungefär 10 minuter. Efter halva tiden tillsätter du strimlad paprika och matlagningsgrädde samt smakar av med svart- och cayennepeppar, chilikrydda, kanel och soja - blanda om några gånger under sjudningstiden. Tärna en avokado, skär majskolven i sex delar och servera hirsen tillsammans med grönsakerna och den härligt värmande köttgrytan!

Kommentarer
Postat av: mik

jag skivar banan i en tallrik, häller på havregryn och vatten :D blandar och mikrar :D jättegott

2009-09-17 @ 21:31:12
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0