Pasta med auberginesås

Efter att ha pluggat verkligen hela eftermiddagen utanför huset, och sedan tagit en runda med Ebba, var jag åter igen mig själv evigt tacksam för den matplanering jag gjorde upp i helgen - utan den hade jag nog fortfarande stått och skakat nere i köket utan att veta vad jag skulle göra. Nu stod det pasta med auberginesås på mitt schema, och det enda jag behövde göra var att försöka vara såpass stadig på handen att jag kunde finhacka grönsakerna - och det lyckades jag faktiskt med, för en gångs skull! Genom att använda aubergine kan man få en riktigt krämig pastasås med bara en liten mängd matlagningsgrädde, och att allting är otroligt finhackat för det ännu krämigare - smaskens!

Pasta med auberginesås
1 portion, 20 minuter

1 portion pasta, gärna rörformad
½ liten aubergine
½ rödlök
½ dl matlagningsgrädde
2 tomater
2 vitlöksklyftor
1 näve svarta oliver
olivolja
svartpeppar
basilika
parmesanost
salt


Börja med att hacka rödlöken i små bitar. Hetta upp lite olivolja i en panna och fräs löken. Skär auberginen i riktigt små tärningar och lägg den i pannan, där temperaturen är medelhög. Sätt nu igång pastakokningen enligt förpackningen (om koktiden är 15 minuter eller mer kan det vara idé att börja innan du skär auberginen). Skär även tomaterna så smått du kan, blanda i dem och oliverna och pressa sedan i vitlöken. Krydda med salt, svartpeppar och basilika och rör om. När det bara är någon minut kvar tillsätter du matlagningsgrädden och rör om. Häll av pastan, rör der den i pannan och låt det mysa ihop sig i en minut eller två. Lägg upp i en skål och riv över parmesanosten - blanda om innan den första tuggan avnjuts!

Kommentarer
Postat av: MICKIA

2009-09-08 @ 23:19:06
Postat av: MICKIS

(Hehe, fin kommentar där innan)

Ville bara säga hälsa lite! Känns härligt att läsa din matblogg och jag har planer på att baka ett bröd på fredag ;)

Du verkar trivas och det glädjer mig, min blomma!

Om jag får så ringer jag dig i helgen, på vardagarna går det ju verkligen inte ihop. Våra liv alltså :P

KÄRLEK!

2009-09-08 @ 23:21:42
URL: http://tjugofyrasju.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0