Krämig kyckling- och champinjonsås med pasta

Fredag! "Kyckling på fredag" är ett uttryck som, tackvare en viss reklamjingel, har etsat sig fast i mitt huvud. Det var mycket det som gjorde att det var just en kycklingfilé jag tog fram ur frysen för tining när jag åkte in till stan för att gå ett spinningpass. Efter träning och sociala aktiviteter med klassen borta vid skolan fick jag äntligen börja med maten, och gissa om jag blev glad när min improviserade vision av en perfekt fredagskyckling gick ruskigt fort att tillaga! Inte bara tidsvänligt; det var även det isärklass godaste jag ätit sen jag flyttade hit - och det godaste även i många andra kategorier. Nu ska jag, mätt och belåten, gå och bädda ner mig!

Krämig kyckling- och champinjonsås med pasta
1 portion, 20 minuter

1 kycklingfilé
1 portion pasta med rörform
2 champinjoner
2 vitlöksklyftor
½ dl matlagningsgrädde
6 körsbärstomater
soja
svartpeppar
salt
olivolja


Hetta upp lite olivolja i en stekpanna, skär kycklingen i ganska breda strimlor och stek dem på medelvärme i pannan. Hacka vitlöksklyftorna ganska grovt och tillsätt dem till kycklingen, innan du skivar champinjonerna och lägger i även dem och körsbärstomaterna. Koka pastan ordentligt al dente i saltat vatten. Tillsätt matlagningsgrädde till pannan och smaksätt med en skvätt soja, salt och svartpeppar. Låt det sedan sjuda på låg värme medan pastan blir klar. Häll då av den och rör ner den i kycklingpannan. Rör om väl och servera sedan i djupa tallrikar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0