Fläskfilégryta med vit tryffelolja

Med en riktigt stormig tillvaro, både väder- och känslomässigt, behövde jag en riktigt god gryta - helt enkelt! Att laga grytor är någonting jag fortfarande anser mig själv vara en  nybörjare på, och idag överraskade jag mig själv; det här var verkligen helt underbart gott, och jag rekomenderar den varmt. På Maxi hittade jag jättesmå och galet gulliga champinjoner, så jag la i dem hela - en effekt jag verkligen är riktigt svag för! Självklart går det bra med större, delade svampar, eller för de som tycker det är gott; hela champinjoner på burk. Pricken över i; den vita tryffeloljan. Till detta åt jag ris och en riktigt grön sallad, gjord på romansallad, vitkål, gurka och persilja.

Fläskfilégryta med vit tryffelolja
2 portioner, 30 minuter

2 portioner ris
300g fläskfilé
1 dl matlagningsgrädde
14 små champinjoner
½ köttbuljongtärning
1 msk maizena
1 msk vit tryffelolja
smör
salt


Putsa filén och skär den i bitar. Skölj svampen och smält sedan en klick smör i en panna. Starta samtidigt riskokningen, enligt envisningarna på förpackningen. Bryn kött och svamp i smöret i pannan. Salta och smula över köttbuljongtärningen. När en lätt färg antagits; häll på matlagningsgrädden och rör efter en liten stund i maizenaredningen. Låt småkoka i upp till tio minuter - tills riset är klart, helt enkelt. Tillsätt tryffeloljan det sista du gör och njut sedan av grytan tillsammans med ris och en god sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0