Biff- och grönsakswok toppad med sesamfrön

Hemma hos mamma fick jag aldrig göra såhär; skära ryggbiffarna i småbitar och ha dem i en wok. Mor menade att om man har köpt en biff ska man äta biff - det är för fint för att dela i mindre delar. "Tag dig i brasan" tänkte jag med ett leende när jag idag stod och skar ryggbiffar i strimlor för glatta livet - jag skulle äntligen få göra min efterlängtade biffwok! Jag har dock ett nytt objekt till min önskelista: en stor och bra stekpanna! Jag fick låna en av Maria, men jag var ändå tvungen att woka grönsaker och kött för sig och blanda mot slutet - det är ju inte så det ska vara, det blir ju fel!

Biff- och grönsakswok toppad med sesamfrön
2 portioner, 25 minuter

2 portioner ris
2 ryggbiffar
2 morötter
1 gul paprika
1 röd paprika
2 champinjoner
5 cm ingefära
10 cm purjolök
½ broccolihuvud
2 vitlöksklyftor
skalade sesamfrön
soja
olivolja


Dela morötterna i mindre stavar, skär champinjonerna i skivor, dela broccolin i mindre buketter, skiva purjolöken, hacka vitlöksklyftorna grovt och strimla paprikan. Lägg alla grönsaker i en stekpanna med upphettad olivolja. Starta riskokningen, förutsatt att den tar max 12 minuter. Strimla biffarna i jämnstora bitar, hetta upp lite olja i en annan stekpanna och lägg i köttet. Smaksätt båda pannorna med soja och riv grovt ner färsk ingefära i grönsakspannan. Blanda köttet och grönsakerna, servera med riset och toppa med sesamfrön - ät med pinnar, du också mamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0