Stekt portabella med potatismos och pesto

Två stora härliga portabellasvampar har legat och väntat på mig i kylskåpet sen far och jag var och handlade, och om jag ska vara riktigt ärlig har jag inte riktigt vetat vad jag skulle göra med dem! Idag hittade jag ett spännande recept på allt om mats hemsida som jag  utgick ifrån när jag komponerade ihop min underbara vegetariska middag - vem behöver kött när det finns svamp? Till detta åt jag en enkel sallad med romansallad, tomat, rödlök, svarta och gröna oliver, pressad vitlök och olivolja - ett varmt rekomenderat tillbehör! För den som, precis som jag före denna kväll, inte bekantat mig med denna svamp kan jag meddela att den ursprungligen odlats i Italien, men nu även i södra Sverige, och att den inte är någonting annat än en storvuxen skogschampinjon! För stor är den, och i övrigt har den som egenskap att den är fast och har en fyllig smak, samt att den inte vätskar av sig som övrig svamp. Den kan grillas, stekas eller gratineras i ugn med någon fyllning i, men kan även brukas som mindre svampar i soppor, grytor eller såser.

Stekt portabella med potatismos och pesto
1 portion, 30 minuter

2 portabellasvampar
150g potatis
1 msk pesto
½ msk pinjenötter
svartpeppar
parmesanost
persilja
mjölk
salt
smör


Skala potatisen, skär den i mindre bitar och koka den mjuk i saltat vatten. Smält smör i en panna och stek svamparna några minuter per sida, men skär bort foten först! Smaksätt dessa med salt och peppar. Häll av potatisen, mosa den och rör i mjölk till valfri konsistens - smaksätt sedan med salt, peppar och hackad persilja. Rosta pinjenötterna lätt i en torr och het panna. Servera potatismoset med de stekta svamparna och en sallad. Toppa med pesto och pinjenötter och hyvla över lite parmesanost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0