Lammpasta med ostronskivling

Det känns skönt att kunna säga att jag faktiskt kunde njuta av en måltid idag - det var länge sedan! Inspiration hämtade jag från den över två veckor sena Laga lätt-tidningen jag fick i veckan, och köttet tillhör det jag fick av pappa förra söndagen, liksom ostronskivlingarna, och köttet var det som jag kämpade så med att putsa iordning, och idag var jag glad för att jag gjorde det! Saltå kvarnpasta, lökar och persilja från kolonin och lite italiensk kalvfond var andra smakfulla ingredienser som hade i uppgift att bilda min fredagsmiddag.

Lammpasta med ostronskivling
1 portion, 25 minuter

1 portion fullkornsfettuchine
125g lammkött skuret i bitar
65g ostronskivling
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
1 tomat
1 msk italiensk kalvfond
½ dl matlagningsgrädde
½ - 1 dl vatten
½ msk maizena
svartpeppar
persilja
timjan
salt
smör


Finhacka vitlöken, skär rödlöken i grova klyftor och dela svampen grovt. Fräs sedan detta några minuter i en klick smör i en stekpanna. Hacka persiljan och klyfta tomaten - tillsätt detta till stekpannan tillsammans med timjan, salt och svartpeppar Tillsätt även vatten och matlagningsgrädde, sänk värmen till låg/medel och lägg i köttet. Rör i fonden och låt sedan småkoka i ungefär 10-15 minuter, lite beroende på hur stora köttbitarna är. Koka pastan enligt förpackningens instruktioner. Rör i maizenan mot slutet av tiden. Häll av pastan och lägg upp den, häll sedan över kött, grönsaker och den smakfulla såsen - servera gärna i en skål och ät med sked och gaffel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0