Halloumi, hummus, grönsaker i ugn och bulgur

Vegetarisk mat är fruktansvärt gott! Igår slängde jag in lite av varje i ugnen, samtidigt som jag stillade mitt ha-begär efter hummus. Den satsen jag gjorde räcker säkert till fyra portioner; för egen del tog jag en lagom klick till maten, och resten fungerar nu som smörgåspålägg, tillsammans med tillexempel gurka eller tomat.

Halloumi, hummus, grönsaker i ugn och bulgur
1 portion, 25 minuter

1 portion bulgur
1 rödlök
2 dl grönsaksbuljong
10 cm zucchini
1 tomat
1 paprika
50g halloumiost
färsk persilja
avokado
pesto
olivolja
salt

3 dl kokta kikärtor
1½ msk olivolja
1½ msk vatten
1 vitlöksklyfta
1 tsk spiskummin
½ tsk salt


Sätt ugnen på 175 grader. Skär zucchinin i stavar, klyfta tomat och rödlök och dela paprikan i grova bitar. Pensla med olivolja, salta och lägg på en bakplåtsklädd ugn. Tillaga grönsakerna i ugnen i ungefär 20 minuter. Koka bulgurn i buljongen enligt förpackningsanvisningarna - tio till femton minuter är vanligast. Blanda kikärtor, olivolja och vatten och mixa sedan till en slät smet. Pressa i vitlöksklyftan och smaka av med spiskummin och salt - rör om väl! Skär halloumin i skivor och stek dem tills de får en gyllene färg. Hacka persiljan och rör ner den i den färdigkokta bulgurn. Servera denna, de ugnsrostade grönsakerna, avokado, en sked pesto och hummusen tillsammans med, eventuellt, en klick yoghurt eller lättkesella.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej! Jag hittade precis hit och måste säga att du har en helt underbar blogg. Intressant och rolig läsning!



Halloumi är ju så otroligt gott! Det måste jag nog planera in på nästa veckas matlista tror jag.



Hoppas du får en fin dag!

2009-10-29 @ 08:24:25
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0