Färsbiffar med sallad på rödbetor

Idag har en dugga bockats av - riktigt skönt att ha den bakom sig! Ingen rast och ingen ro, mer pluggande väntar - nu vet jag ju var mina största brister inom den organiska kemin ligger. Med en ihärdig och väldigt kraftig huvudvärk tog Ebba och jag en höstpromenad efter skrivningen, och sedan har jag lagat, och ätit, en god och lagom lätt middag. Håll till godo!

Färsbiffar med sallad på rödbetor
1 portion, 30 minuter

125g nötfärs
½ msk italiensk kalvfond
1 vitlöksklyfta
persilja
svartpeppar
2 rödbetor
1 palsternacka
25g fetaost
1 tomat
3 romansalladsblad
½ rödlök
5 cm purjolök
salt
smör


Koka rödbetorna i saltat vatten i ungefär 20 minuter på medelvärme. Blanda finhackad persilja, nötfärs, kalvfond och svartpeppar, pressa i vitlöken och forma små biffar. Koka den skalade palsternackan i en egen kastrull med lättsaltat vatten i ungefär 10 minuter på låg värme. Stek biffarna på medelvärme i smör - några minuter per sida, tills de fått en lätt gyllene färg. Skala de kokta rödbetornaoch skör dem i klyftor, dela tomaten i mindre bitar, tärna fetaosten, skiva palsternackan och purjo- och rödlök, riv salladsbladen och blanda ihop allt detta till en sallad. Salta denna lätt och servera tillsammans med de färdigstekta färsbiffarna.

Kommentarer
Postat av: Molly

hej!

om du endast ska göra gröt på hirs så tar du 1 dl flingor och kokar de i 2 dl vatten/mjölk i ca 5 min på spisen :)



sov så gott och ha en fortsatt bra vecka! kram

2009-10-19 @ 21:52:28
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0