De omdebatterade kolhydraterna

Tips 3 - kolhydrater
Mikaelas tips

Diskussionerna kring kolhydraterna har varit många och långa, och antalet dieter med kolhydrater i fokus är nu hur många som helst. Många är rädda för kolhydrater då det spridit sig att det är dessa som gör oss feta - inte fet mat. Detta är delvis sant; fel sorts kolhydrater påverkar hur närningen tas upp och styr även vårt sug efter fet och söt mat. Begreppet GI, glykemiskt index, är något vi fått bekanta oss med på senare år, och det är detta som är det centrala i allt det här. Alla livsmedel kan rangordnas efter hur snabbt de går ut i blodet, och kolhydratrika födoämnen är de snabbaste. Det vill inte säga att kolhydrater är dåligt, utan istället att vi ska tänka på vilka kolhydrater vi äter beroende på vad vi vill uppnå! Snabba kolhydrater med högt GI kan vara jättebra när hjärnan behöver snabb extraenergi, eller som återhämtning efter träning - då är ljusare bröd och sötare produkter bra, även om frukt, såklart, fortfarande är bättre än godis! Majoriteten av de kolhydrater vi äter bör däremot vara av den långsamma typen, med lågt GI. Detta ger oss en mer stabil mättnadskänsla och blodsockerkurva, vilket i sin tur ger oss ett bättre hunör, en bättre ork och på sikt en mer stabil vikt. Ett födoämne med högt GI, tillexempel vitt bröd och socker, går snabbt ut i blodet och ger en snabbt uppåtgående blodsockerkurva, vilken senare dalar djupt ner, och det är då du blir sugen på fett och socker. Samtidigt som blodsockerkurvan stiger sätts insulinutsöndringen igång i kroppen för att reglera detta. Vid närvaro av insulin gynnas fettinlagringen i kroppen, och det är detta som gör att så många idag hoppar över kolhydraterna helt. Detta är vad jag kallar finlir i kostsammanhang; den enkla teorin är att balans i energiintaget i relativitet till förbrukad energi ger balans i vikten. För den som vill, och behöver, gå ner i vikt kan en omläggning av kolhydratintaget göra underverk, men detta handlar då, för ett hållbart och hälsosamt resultat, att välja rätt sorts kolhydrater, och att äta dem med måtta - inte utesluta!

Kroppen behöver dock kolhydrater. Jag har under en tid själv uteslutit kolhydraterna ur min kost mer eller mindre. Den mest positiva effekten av det var att jag upplevde att min mage fungerade bättre, och när jag började äta kolhydrater igen var omställningen riktigt svår. Nu har jag hittat en balas där jag nästan uteslutande äter långsamma kolhydrater, och inte i överdrivna mängder - det mår både jag och magen bra av! För att vara utan kolhydraterna var inte heller optimalt; dessa är vår mest lättillgängliga energikälla, och det märkte jag av. Tröttheten var större än tidigare och jag orkade mindre. Dessutom kan hjärnan bara ta energi från kolhydraterna - alltså är det livsviktigt att äta dem! Det handlar om ekonomi också; kolhydrater är billig mat, och mättande!

Alltså; ät kolhydrater, det är ingenting att vara rädd för, men gör det med tanke. Bra kolhydratskällor är potatis, råris, bulgur, quinoa, rotfrukter, fullkornspasta, råris, heldinkel, bönor, linser, fullkornsbröd, grönsaker, frukt och gröt. Fullkornsprodukter är oftast av ett lägre GI-värde och av en långsammare typ - så satsa på dem!

Kommentarer
Postat av: Ast

Kolhydrater är absolut inte livsviktigt, kroppen kan tillverka kolhydrater själv av t.ex. protein genom glukogenes. Människan har ju faktiskt inte alls ätit kolhydrater särskilt länge. Hur mycket kolhydrater tror du vi åt som grottmänniskor/jägare och samlare?



"Ett födoämne med högt GI, tillexempel vitt bröd och socker, går snabbt ut i blodet och ger en snabbt uppåtgående blodsockerkurva, vilken senare dalar djupt ner, och det är då du blir sugen på fett och socker."



Blodsockerkurvan regleras hos friska personer dels genom insulinutsöndring och dels genom frisättning av leverglykogen, alltså lagrad energi från levern. Hos friska personer hålls denna kurva inom ett så snävt intervall att man inte kan känna av eventuella svängningar. Gör man det så är det dags att ta kontakt med läkare! Risken är då att man lider av t.ex. diabetes.



Kolhydrater är dock en väldigt bra energikälla för idrottande individer som gör av med mycket energi. Just under t.ex. långa löppass. Även vid styrketräning kan kolhydraterna ge väldigt positiv påverkan på ens prestationer. Under lågintensiv träning är dock fett en utmärkt energikälla.



Och kom ihåg: för viktkontroll är det energi in-energi ut som spelar roll, inte GI-värde!

MVH

2009-10-25 @ 19:18:14
Postat av: jenny

jag har de senaste månaderna i stort sett kolhydrater ur min diet.. när jag var i italien en helg och åt vita semlor, pizza, bakelser, godis mm som jag annarts INTE brukar fick min mage problem - det kom ingen avföring på hela helgen och min mage började fugera normalt först när jag återgick till min diet utan snabba kolhydrater här hemma.. men det är hemskt att måsta utesluta bröd, pizza osv - vad kan jag göra åt detta?? snälla tipsa mig..

2009-11-18 @ 14:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0