Studiebesök på Arla Foods

04:45 , i snöoväder, blåst och slask, var jag och Ebba ute i morse. Anledningen till denna okristliga tid var dagens studiebesök på Arla foods i Stockholm. Vi välkomnades där, i väldigt fräscha och trevliga lokaler, med fika - för min del två koppar väldigt uppskattat rooiboste, medan de andra smaskade kanelbullar och sörplade kaffe. Vi fick samtidigt lyssna på ett antal anställda, vissa med olika kopplingar till SLU och vår utbildning, och höra om deras olika uppgifter på företaget. Vi fick, bland annat, höra om företaget Arla, hur en produkt kommer till och om probiotika och mikroorganismer. Efter att ha suttit och lyssnat på dessa, väldigt intressanta, föredrag fick vi en rundvisning på några olika laboratiorier, och sedan fick vi en lunch bestående av smörgåsas. Det sistnämnda var dock inte min stil riktigt; stora vita baguetter - luft, tomma kalorier och supersnabba kolhydrater säger jag om det...

Det jag uppskattade mest var infromationen om de probiotiska produkterna - det tyckte jag var väldigt intressant! Cultura är Arlas varumärke för produkter med probiotiska bakterier, och i den serien finns idag yoghurt i olika storlekar och smaker - en produkt jag själv köper med jämna mellenrum. Idag fick vi dessutom provsmaka en probiotisk shot, med smak av jordgubb och rött te, som kommer ut på marknaden snart. Liten och god - någonting jag kan tänka mig att investera i då och då, om den inte blir allt för dyr! Dessa produkter innehåller tre olika nyttiga bakterier, varav en (lactobacillius cusei F19) är Arlas egen och bara finns i deras produkter. Alla har gemensamt att de ger en balanserad och förbättrad tarmflora. Detta ger i sin tur effekter som en mer välfungerande mage, minskning av IBS-problem, gasproduktion, smärta och infektionsrisk. Dessutom sägs den verka positivt mot trötthet och, som de kallade det, "mood", och på barn har den visat sig öka mjölktolleransen - något för lilla bror min, med sin mage, kanske? Den dagliga rekomendationen är ungefär 10 miljoner bakterier per dag. Denna mängd finns i den här lilla shoten som kommer snart - värt att prova kanske? Om du vill läsa mer om probiotika kan du göra det på Arlas sida Cultura kunskapscenter.


Jag uppskattade även att få kika in i provköket; ett mycket fräscht kök med härliga matlagningsmöjligheter, yta och en lyxig känsla. Där provar de ut till exempel nya smaker, innan de sedan tas upp i en större provskala. Här provlagar man även alla recept man publicerar, i såväl receptbroschyrer som på hemsidan. Detta är en framtida sysselsättning jag kan tänka mig - ett provköksjobb! Och de som jobbade där var utbildade kostekonomer och ingenting annat. Detta gräver ännu större hål i mitt redan genomborrade huvud - har jag kommit rätt, och än viktigare; vad ska jag göra åt det? På torsdag ska valen inför våren göras; en fortsättning på livsmedelsagronomprogrammet, dietistprogrammet, eller ett eget hopkok mot kostvetenskap vid Uppsala universitet? Hjälp mig nu!


Kommentarer
Postat av: pinkhelp

ja det har du nog rätt i, men samtidigt så är det just dom sakerna som suget slår in på. :/



Du verkar kunna en hel del om kost, om du har lust och tid så kanske du kan svara på hur jag ska äta. kanske till och med skriva ett matschema om du vet hur sådana ska se ut, är så förvirrad på hur mycket som kroppen behöver. :(

2009-10-15 @ 13:15:25
URL: http://www.pinkhelpblogg.se
Postat av: Liv

hehe, hade inte behövt åka till arla i tisdags, allt står ju här:) så tack för repetitionen, tur att nån lyssnade uppmärksamt iaf. lycka till med plugget i helgen!

2009-10-16 @ 21:35:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0