Risotto med spenat, oliver och soltorkade tomater

Nu har aptiten, matlusten och hungerna övergett mig igen - vad är det som händer? En heldag på labbet är vad jag har pysslat med idag - hej huvudvärk och tomt huvud. Jag tänkte att en risotto brukar ju alltid kännas bra när jag behöver lite tröst och en varm kram inifrån magen, så en risotto fick det bli. Visst, risotto har jag blivit riktigt bra på att laga den här hösten, men inte ens detta kunde få mig att vilja äta ikväll. Äta bör man, det vet till och med jag, så åt gjorde jag. Tro nu inte att det inte var gott, för det tror jag att det var - även om inte jag kände det på så vis, men kombinationen är kanon, så jag verkligen att den är värd en chans i era kök också!

Risotto med spenat, oliver och soltorkade tomater
1 portion, 30 minuter

1 dl avorioris
½ gullök
1 soltorkad tomat
60g fryst bladspenat
2 champinjoner
4 svarta oliver
2½ dl grönsaksbuljong
parmesanost
olivolja
svartpeppar
smör
salt


Finhacka den gula löken och fräs den tillsammns med riset i en skvätt olivolja i en kastrull. Koka upp buljongen och håll den sedan varm under lock på en platta. Tillsätt lite buljong i taget under omrörning och späd på med mer när den tidigare absorberats av riset - fortsätt så tills buljongen är slut och riset är al dente. Tina bladspenaten och pressa ur vattnet. Dela champinjonerna i mindre bitar och stek dem i lite smör. Lägg även spenaten i pannan några minuter. Rör sedan ner spenaten, svampen och soltorkad tomat i småbitar i risetsmaka av med svartpeppar, och riv sedan ner parmesanost till en krämig konsistens och lagom smak. Avnjut sedan risotton ur en skål.

Ni får en bild på ett litet charmtroll också! Någon ser ut att vilja ha lite kli på magen och gos med matte i soffan, och någon ser ut att tycka att det är en typiskt dålig idé att sitta och skriva laborationsrapport just nu. Vi får väl se hur länge matte kan motstå frestelsen att förflytta sig till soffan istället för att sitta och nörda biokemi.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv: Tack för tipset! Jag ska absolut testa. Nu hoppas jag dock att matlusten kan återvända till mig inom kort. Det är jobbigt när man inte är sugen på något alls.

2009-11-26 @ 21:13:28
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0