Lax med brysselkåls-, apelsin- och dinkelsallad

Hur jag än försöker och försöker att frammana någon form av jul- och adventsstämning så går det inte; här kommer jag aldrig att få den rätta känslan. Trots detta blev min lite julinspirerade middag väldigt lyckad, måste jag säga. Det var hos Molly som jag läste om något väldigt snarlikt, och det här är helt klart någonting som jag kan tänka mig att bjuda på hemma till jul. Och pappa; här är ännu ett användningsområde för din älskade brysselkål!

Lax med brysselkåls-, apelsin- och dinkelsallad
1 portion, 30 minuter

1 laxfilé
1 portion heldinkel
200g brysselkål
1 apelsin
10 cm purjolök
röd småbladig mangold (alt. bladspenat)
russin
hasselnötter
citronsaft
olivolja
salt
svartpeppar

Lax med brysselkåls-, apelsin- och dinkelsallad


Koka dinklet enligt förpackningsanvisningarna. Skala och klyfta apelsinen, avlägsna klyftskinnet och dela sedan i lite mindre bitar. Hetta upp en stekpanna, häll i lite olivolja, sänk värmen till medel och lägg i laxen. Pressa över citronsaft, krydda med salt och svartpeppar och stek sedan gyllene på bägge sidor, och fräs purjolöken lätt några minuter mot slutet. Koka brysselkålen i saltat vatten i ungefär sju minuter, häll av vattnet och blanda sedan med det kokt dinket, apelsinbitarna, småbladsmangolden, russinen och den lättfräst purjolök. Lägg upp på en tallrik tillsammans med laxen och toppa sedan med hackade hasselnötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0