Köttgryta med smak av apelsin och kanel

Jag tycker om att röra ner lite av allt jag tycker om i en gryta, låta det koka ihop och sedan mysa i soffan med min hund. Vad jag också tycker om är apelsin och kanel, gärna i kombination med varandra. Just av denna anledning fick dessa två godingar smaksätta min köttgryta ikväll. Och vet ni? Jag fick laga mat helt ensam idag; jag lyckades pricka in en stund då ingen annan kände för att vara där - och det var väldigt skönt!

Köttgryta med smak av apelsin och kanel
1 portion, 30 minuter

125g grytbitar av nöt
115g förkokta stora vita bönor
2 dl krossade tomater
1 apelsin
1 morot
1 röd paprika
½ köttbuljongtärning
mald pomerans
matlagningsyoghurt
persilja
chilikrydda
kanel
salt


Skala apelsinen, skär den i klyftor och halvera dessa, skär moroten i mindre stavar och paprikan i medelstora bitar. Smaka av med kanel, salt, chilikrydda och mald pomerans, smula i buljongtärningen och låt allt detta småkoka i de krossade tomaterna i ungefär 20 minuter. Tillsätt bönorna några minuter i slutet så att de får upp värmen. Servera sedan i en djup tallrik, eller soppskål, och toppa med en klick matlagningsyoghurt, crème fraiche eller annan syrlig mejeriprodukt och lite färsk persilja.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

De hörde av sig, typ för ett år sedan. Som jag har förstått det är det de största matbloggarna som får vara med. Och jag hade helt enkelt turen att vara en av de största när det började med detta. Dock är jag ingen stor nu så jag hänger bara kvar av ren tur :D

2009-11-25 @ 11:47:02
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0