Köttgryta med fyra sorters lök

Mamma, pappa och bror har varit här, och jag har haft en underbar kväll med middag på Basilico och storhandling på Maxi - nu ser mina kylskåpshyllor ut som de ska igen! Pappa bidrog med ett tråg mycket fin kyckling samt kantareller, och mamma med kyckling, lax, färska fikon och en helt underbar förpackning med ekologiska vildtomater från I love eco-sortimentet. Innan dess lagade jag en lunch på det sista lilla som fanns i det - efter det fanns ett paket smör, en ost och en burk senap kvar. Den köttgryta jag gjorde var gudomlig - åt helskotta med jantelagen; herregud vad jag är bra!

Köttgryta med fyra sorters lök
2 portioner, 30 minuter

250g grytbitar av nöt
2 dl matlagningsgrädde
1 msk italiensk kalvfond
2 msk tomatpuré
1 purjolök
1 rödlök
1 gullök
1 vitlöksklyfta
1 dl vatten
svartpeppar
olivoljla
paprikakrydda
chilikrydda
salt


Skär gul- och rödlök i klyftor, skiva purjolöken och finhacka vitlöken. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och fräs all lök en stund. Tillsätt sedan köttet och koncentrerad fond och fräs i någon minut innan du slår på vattnet. Efter att det har fått koka samman några få minuter häller du på matlagningsgrädden, rör i tomatpurén, smakar av med svartpeppar, chilikrydda, salt, paprikakrydda och låter det hela sedan småkoka i 15 minuter. Perfekt att servara med ett gott bröd, eller råris om du är väldigt hungrig!

Kommentarer
Postat av: Mik

shit vad impad jag blir. jag brukar handla för 2200, jag förstår inte vad jag gör av pengarna på ;D haha, småhandlar du inte på veckorna då?

2009-11-15 @ 12:36:18
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0