Kikärtspytt med basilika och vitlök

När både matlusten och inspirationen sviker mig blir det allt som oftast en enda röra av allt jag kan hitta. Idag försökte jag få in lite tankeverksamhet i det hela och kom på att jag var väldigt sugen på kikärtor, och morötter - pyttdags!

Kikärtspytt med basilika och vitlök
1 portion, 15 minuter

1 burk förkokta kikärtor
1 morot
3 champinjoner
3 körsbärstomater
1 vitlöksklyfta
½ röd lök
1/2 msk pumpakärnor
1 stor näve basilikablad
1 soltorkad tomat i olja
smör
olivolja
salt & peppar

1 avokado

Stek champinjonerna i smör. Om det är små svampar kan du låta dem vara hela, dela dem annars i halvor. Ta upp svampen, torka ur stekpannan och fräs den röda löken lätt i olja. Skär moroten i skivor och lägg i dem i pannan tillsammans med löken. Halvera körsbärstomaterna och tillsätt dem och kikärtorna till pannan. Hacka basilikabladen, den soltorkade tomaten, blanda i dem och pressa över vitlöksklyftan. Salta och peppra, strö över pumpakärnorna och rör om i pannan i någon minut - tills allt är varmt. Servera i en djup tallrik med skivad avokado - jag har gärna salt på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0