Svamp- och rosmarinomelett med röda linser

Omeletten måste ju vara den mest klassiska lunchmaten alla kategorier; snabbt och lätt. Men egentligen, hur bra är det? Lite ägg, mjölk och kryddor - det kan man väl inte stå sig på? Inte jag iallafall! Mina omeletter är matiga, och har alltid tillbehör, och jag gör mitt bästa för att komma på nya varianter. Som sagt, det är ju inte en såpass populär lunchrätt utan anledning - tid är en bristvara i lunchtider! Nu är det sommar och jag har lite mer tid, tid för att experimentera och göra allt från grunden, koka linserna och göra en lyxomelett som inte vändsteks, till exempel.

Svamp- och rosmarinomelett med röda linser
1 portion, 20 minuter

1 dl okokta röda linser
2 ägg
1 dl sojamjölk
50 g svamp, jag hade champinjoner och kantareller
20 g fetaost
3 körsbärstomater
2 kvistar färsk rosmarin
1 näve ruccola
salt & svartpeppar
smör

Knäck äggen i en bunke, häll i mjölken, salt och peppar och rör om kraftigt med en ballongvisp tills bubblor uppstår. Ställ åt sidan en stund. Smält en klick smör i en stekpanna och stek de hela svamparna, eller eventuellt halverade om de är väldigt stora! Lägg även i grovhackade rosmarinkvistar. När svampen fått en lätt gyllene färg lägger du stekpannans innehåll åt sidan, lägger i en ny klick smör och slår i omelettsmeten - håll plattvärmen på låg till medel. Mät upp linser och vatten i en kastrull, salta lätt och koka under lock på svag värme i knappt tio minuter. När omeletten börjat stelna i botten: halvera körsbärstomaterna och lägg i dem tilsammans med den smörstekta svampen. När även ovanskiktet av omeletten börjat stena: smula över fetaosten. När linserna kokat klart häller du av vattnet och blandar med ruccolan och serverar med den nu färdiga omeletten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0