Sista dagen på sommarlovet

Så kom den då till slut; ledighetens sista dag. För att om möjligt få en lite lättare första skoldag var Ebba och jag ute redan halv åtta, i ett höstkyligt väder - minst sagt! Solen sken, vinden friskade i och luften var sådär härligt krispig. Vi upptäcker nya vägar hela tiden nu, vågar oss längre och längre in i skogen - och Ebba är så glad över att äntligen få springa lös igen! Och jag blir så fruktansvärt lycklig och varm i hjärtat av att se henne, min lilla vackra och helt perfekta stjärnhund, springa och sniffa lyckligt i skogen. För någon dag sen klippte jag henne lite dessutom, fixade tovorna och borstade rent - så nu är hon extra fin, min lilla prinsessa! Imorsa gick vi uppe på åsen, här bakom huset, och bort mot Ulleråker. Utsikten vi bjöds på var vacker; Fyrisån och vidsträckta åkrar - jag trivs här ute, trots att jag saknar vår edsviksväg. När vi kom in, jag med rosiga kinder och Ebba med leriga tassar, smakade det fantastiskt gott med frukost. Och kaffe! Jag har inte druckit kaffe sen jag kom hit, och herregud vad det var gott, men mina koppar är för små!

Efter frukost, och lite hund och matte-mys i soffan framför Disneydags, begav jag mig till min granne, Friskis och svettis, för en omgång ben- och magstyrka. Igår gav jag armar och rygg en match - vilket jag mycket val känner idag! Gymmet är litet, och väldigt kallt, och jag kommer inte alls överrens med maskinerna. Trots detta är det här jag ska utföra min träning de närmaste åren, är det tänkt. Så fort jag får möjlighet ska jag dock testa någon av de andra två anläggningarna jag har kort på - det ska nog bli bra det här, till slut.

Mamma kom hit efter lunch, jag fick lite grejer, massor med egen skörd från kolonin och lite utrens från solnakylskåpet - mycket uppskattat! Vi åkte en tur till Boländerna och besökte Stadium och djuraffären, samt Plantagen - nu har jag fått lite växter in hit, ljuvligt! När jag kom hem var det full aktivitet i köket; Märit lagade en mycket väldoftande lasange, Hanna var på besök och Maria var där. Varken Maria eller jag hade ätit, ingen av oss visste vad vi skulle göra och ingen av oss hade egentligen lust att laga mat, så vi tog tag i det tillsammans! Jag hämtade min nya vegetariska kokbok från Ulriksdals slottsträdgård och vi bestämde oss för att falafel med rödbetsbulgur var grejen! Vi hade riktigt trevligt, och det blev väldigt gott - och jag har gjort mitt livs första matlåda - men herregud vilken tid det tog! Visst, jag bakade bröd samtidigt, men med ät- och disktid tog det tre timmar. Helt sanslöst. Efter maten gick Ebba och jag ut i mörkret, och blåsten! Det blåser alltid, mycket och friskt här ute på vår härliga Ultuna slätt - jag tror att jag snart har lärt mig tycka om blåsten, den som jag alltid har skytt som pesten. Powerwalk blev det. Ebba hade en faslig fart, och eftersom det var rättså kallt var jag inte sen att haka på. Hon var så fin i den nya reflexvästen vi köpte på djuraffären idag; en gul med tassavtryck i refelxtyg, jag blev helt kär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0