Falafer med rödbetsbulgur

Idag fick jag sällskap vid matlagningen av Maria, en av mina grannar här i min korridor. Vegetariskt stod då på menyn, då hon inte äter kött - och det passade mig utmärkt. Efter inspiration från min vegetariska kokbok från Ulriksdals slottsträdgård bestämde vi oss för falafer. Jag minndes att jag tidigare i sommar gjort just detta och serverat med en rödbetsbulgur - och det valde jag att upprepa! Dessutom har jag gjort mitt livs första matlåta - och jag får alltså njuta av denna rätt även till lunch imorgon - smasken! Till detta hade vi sallad och en citron- och myntayoghurt för att få i lite friskhet!

Falafer med rödbetsbulgur
2 portioner, 30 minuter

400 g kokta kikärtor
½ ägg
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
färsk persilja
svartpeppar
chilikrydda
cayennepeppar
salt
olivolja
1 dl bulgur
2 rödbetor
½ citron
1 dl yoghurt
5 cm gurka

Mosa kikärtorna i en bunke med en gaffel, pressa i vitlöksklyftan, finhacka löken och blanda i den tillsammans med ägget. Rör om i bunken och krydda sedan efter eget tycke och smak med färsk persilja och de torra kryddorna. Skär rödbetorna i fyra bitar vardera och koka dem sedan i lättsaltat vatten tills de mjuknar - cirka 15 minuter. Koka bulgurn enligt förpackningens föreskrifter, gärna i buljong! Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek falaferna runt om tills de får en gyllene och krispig yta. Finhacka gurkan och blanda den i yoghurten tillsammans med lite salt och saft från citronen. Skala de färdigkokta rödbetorna och skär dem i mindre bitar. Blande i dem, en skvätt olivolja, lite salt och färsk persilja i den färdigkokta bulgurn, vilken du sedan serverar med falaferna, yoghurten och valfri sallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0