Filodegsinbakad laxfilé

Lördagsmiddagen är precis uppäten, och avnjuten, melodifestivalen har rullat igång och jag måste erkänna att jag mår oförskämt bra! En liten lätt antydan till snuva - men ingenting med! Målet är att lyckas hålla mig ifrån träning imorgon också för att komma igång igen på måndag, vi får se om jag lyckas!

Dagen, den första riktiga vårdagen som jag har fått njuta av, har inneburit tentaplugg och en helt underbar hundpromenad; en lycklig, lydig och lurvig vovve sprang runt och nosade på allt, och jag saknade för första gången i mitt liv ett par solglasögon. För att knyta samman denna andra lördagen i mars bjöd jag min mor och bror på filodegsibakad laxfilé med sallad och en enkel sås på grädde och hummersås. Det uppskattades av oss alla - nu väntar kvalitetstid med de nära i soffan!

Filodegsinbakad laxfilé
4 portioner, 30 minuter

4 laxfiléer
8 filodegsark på rulle
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 citrongräs
½ msk hummerfond
svartpeppar
salt
dill
smör

2 dl grädde
2 msk hummerfond
dill
vatten
vetemjöl


Sätt ugnen på 200 grader. Skiva purjolöken och citrongräset och finhacka vitlöksklyftan och fräs allt tillsammans i en stekpanna i en klick smör. Ta bort från värmen och rör i hummerfond och lite dill. Lägg ut två filodegsark på varandra, fast med olika riktiningar. Lägg en laxfilé i mitten och lite av lökblandningen ovanpå. Vik ihop paketet, vänd på det så skarven hamnar nedåt och placera det på en bakplåtsklädd plåt. Smält ungefär 25 gram smör och pensla därefter paketen med det. Ställ in i ugnen i 20 minuter. Sjud upp grädden, rör i hummerfonden och dillen. Gör en redning på mjölet och vattnet och red upp såsen för att få lite krämighet på den. Lägg upp fiskpaketen på en tallrikar, häll på sås och servera med en sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0