Fläskspett med sataysås

Tom kha gai till förrätt och temat är givet; Thailand! Matlagningsglädjen som jag kände ikväll har jag inte upplevt på väldigt, väldigt länge! Den rena lycka jag kände när jag skalade och hackade jordnötterna, och den förtjusning jag upplevde när trädde upp de marinerade köttbitarna på spetten var obeskvliga. Jag har hittat tillbaka! Dofterna som spred sig gjorde mig helt lyrisk, och när jag kände smaken av färsk koriander började jag undra vad jag har hållt på med i alla dessa måndaer egentligen.

Fläskspett med sataysås
3 portioner, 80 minuter

400g fläskfilé
2 msk rapsolja
1 tsk röd chilipaste
1 msk fisksås
1 msk råsocker
1 msk citronsaft

35g naturella skalade jordnötter
1½dl kokosmjölk
2 msk röd chilipaste 
½ msk fisksås
½ msk råsocker
½ msk citronsaft

3 portioner jasmineris


Putsa köttet och skär det i ungefär 2 cm tjocka bitar. Blanda olja, chilipaste, fisksås, råsocker och citronsaft i en plastpåse, lägg i köttbitarna och marinera dem i allra minst en timme. Skala och hacka nötterna. Koka upp kokosmjölken och blanda i nötter, chilipaste, fisksås, råsocker och citronsaft. Låt såsen sjuda på låg värme i minst 40 minuter - rör om då och då. Konsistensen ska vara tjock mot slutet! Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen till en klibbig konsistens. Trä upp köttet på spett, när det har marinerat klart, och stek dem i en het panna i lite rapsolja, eller grilla dem om vädret tillåter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0