Saffransbullar med vanilj- och mandelmassefyllning

Efter en hel november av sjukdom, i form av influensa följt av lunginflammation, kan jag nu benämna mig själv som frisk igen - om än fortfarande förföljd av en del förundransvärda biverkningar från diverse medicinska preparat. Rättså fysiskt medtagen är jag, efter allt sängliggande och veckor av alderles för lite och dålig mat, och en hel del att ta igen i skolan har jag - men just nu känns det inte som att det gör så mycket; att jag blev frisk till första adventshelgen gör att det hela känns ganska mycket bättre! Nu går vi nämligen in i den tid på året som jag tycker allra mest om, och nu kan ingenting få mig på dåligt humör!

Årets adventstid har, traditionsenligt, inletts med en storstädning, lite lagom pyntande och bakning. Förutom städning var mitt bidrag till det hela ett lass ruskigt smarriga saffransbullar med en fyllning av mandelmassa och vanilj. Enligt mamma var det "en av de godaste bullar hon ätit", och då ska ni veta att dessa bullar jämförs med ett stort antal andra! Att det blev vanlig bullform på saffransbullarna istället för lussebulls beror dels på att jag blev inspirerad av underbara Matplatsen, och dels för att jag då har en bra anledning till att baka riktiga lussebullar när det börjar närma sig lucia!

Saffransbullar med vanilj- och mandelmassefyllning
34 bullar, 1 timme och 45 minuter

50g jäst för söta degar
1g saffran (två påsar)
100g smör
1½ dl socker
½ tsk salt
14 dl vetemjöl special
5 dl mjölk
½-1 dl russin


150g mandelmassa
100g smör
1 msk vaniljsocker


1 ägg
pärlsocker



Smält smöret i en kastrull, slå på mjölken och vär upp till 37 grader. Häll över en liten del av degvätskan i en bunke och rör ut smulad jäst. Blanda i resten av degvätskan tillsammans med saffran, socker, salt och russin. Blanda i mjölet i omgångar tills degen släpper från bunkens kanter. Arbeta degen i fem minuter med degkrokar, eller med bakmaskin, och låt därefter degen jäsa under bakduk i 40 minuter. Smält smöret till fyllningen riv i mandelmassan och blanda till sist ner vaniljsockret. Dela den färdigjästa degen i två delar och kavla ut till ½ centimeter tjocka rektanglar på ett mjölat bakbord. Bre på hälften av fyllningen på vardera degplatta, rulla ihop vid långsidorna och skär sedan i bitar med storlek efter tycke och smak - mina var ungefär 1½ centimeter breda. Pensla med ett lättvispat ägg,  garnera med pärlsocker och grädda till sist i ugnen i ungefär tio minuter. Låt bullarna svalna under bakduk en liten stund innan de avnjuts - med fördel med glögg, en pepparkaka, levande ljus och ett trevlig sällskap!

 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad skönt att höra att du börjar bli frisk. Förstår dock att det kanske tar sitt lilla tag innan du är helt back on track igen.



Ta hand om dig! Kram

2010-11-29 @ 16:56:50
URL: http://inaction.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0