Shepherd's pie

Tio av tio i betyg från mig - fy sjutton vad det här blev gott! Engelsk husmanskost är väl ingenting som egentligen tilltalar mig sådär jättemycket, men det här är en maträtt som jag varit nyfiken på ett tag, efter att ha sett ett stort antal program med Gordon Ramsey, en av mina husgudar! En del moment och lite småpyssel sådär, men över lag väldigt lättlagat och praktiskt! Matlåda till mig!

Shepherd's pie
4 portioner, 80 minuter

400g lammfärs
2 msk worchestersås
1 msk soja
1 ägg
olivolja

1000g mjölig potatis
50g smör
1 äggula
4 salladslökar
½ dl matlagningsgrädde
1½ dl mjölk
50g västerbottenost
svartpeppar
salt

 



Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen, skär den i mindre bitar och koka den mjuk. Blanda ihop köttfärsen med worchestersåsen, sojan och ägget och platta sedan ut det hela i en oljesmord, rund pajform. Ställ in köttfärsen i ugnen i 15 minuter. Häll av vattnet från potatisen, mosa den och blanda i smöret, mjölken, grädden, hackad salladslök, äggulan och hälften av osten - blanda om riktigt ordentligt tills konsistensen blir fluffig. Smaka av med salt och svartpeppar. Bre sedan ut potatismoset över köttfärsen, strö över resten av osten och baka sedan i ugnen i 25 minuter, tills en lätt gyllene skorpa har bildats. Låt pajen stå och dra och svalna något, och servera sedan med en fräsch grönsallad.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej!



Kul att du skrev i min blogg om fästingmedel! =)



ha en underbar dag

2010-05-02 @ 17:02:06
URL: http://fluffmonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0