Råglimpa

Det luktar förföriskt gott hemma hos oss - jag har bakat bröd igen! Då jag har kommit ur min frallperiod och in i en "skivat bröd-period" gav jag i kast med ett par råglimpor, med inspiration från Jennie. De blev helt fantastiska! Jag glömde ha in havregrynen, som jag hade planerat att byta mot rågflingor, och jag hade nog gärna haft det lite grövre för att få lite mer att tugga. Provsmaksbiten, efter en riktigt lång hundpromenad, blev en ljummen skiva med Bregott havssalt - sagolikt!

Råglimpa
2 bröd, 2 timmar

50g jäst
250g kesella lätt
5 dl ljummet vatten
13 dl siktat rågmjöl
1 dl mörk brödsirap
1 msk salt
smör
rågflingor


Smula jästen i en bunke och rör ut den i vattnet tillsammans med salt, sirap och kesella. Blanda i mjölet och arbeta degen väl; jag körde med degkrokar i tio minuter. Jäs degen under en bakhandduk i 30 minuter. Smörj två formar om 1½ liter och bröa dem med rågflingor och sätt ugnen på 200 grader. Fördela degen jämt i de båda formarna och släta till ovansidorna med en blöt slickepott innan du låter degen jäsa ett varv till under duken - alltså 30 minuter till. Grädda sedan bröden i 40 minuter - prova med en sticka och kontrollera så att de inte är kladdiga inuti. Låt dem svalna, ta ut dem ur formarna och skär sedan en generös provskiva och bre smör på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0