Rabarberbullar

Första koloniskörden är ett faktum; rabarbern är här! Jag har samlat på mig massor med rabarberrecept som jag är sugen på att prova, men trots detta blev en imrpviserad variant av rabarberbullar först ut. Mammas bullager i frysen behövde fyllas på, då jag anser att om bullar och annat sött ska ätas så ska det vara hembakat (eller möjligtvis på ett bra café), nu när kolonisäsongen drar ingång på allvar. Storleken på dessa? Gigantiska! Smaken? Helt fantastisk! Ebba och jag var ute och sprang efter att dessa bamsingar hade tagit ut ur ugnen - gissa vad jag bjöd min kropp på som första återhämtning när vi kom in...?

Rabarberbullar
20 stycken, 2 timmar

50g jäst för söta degar
100g smör
5 dl mjölk
1 dl råsocker
1 msk stötta kardemummakärnor
½ tsk salt
11 dl siktat dinkelmjöl
2 dl vetemjöl special

4 långa rabarberstjälkar
1-2 dl vatten
vaniljpulver
brunt farinsocker
malen kanel
maizena


Smula ner jästen i en stor bunke.smält smöter i en kastrull, häll på mjölken och värm upp till 37 grader. Häll degspadet i bunken och rör om tills jästen har löst sig helt. Blanda i kardemumma, salt, socker och mjöl. Knåda ihop det hela en stund och låt sedan degen jäsa under en bakduk i en timme. Skär rabarbern i slantar och koka upp tillsammans med vatten och önskad mängd socker. Smaka av med kanel och vaniljpulver innan du reder det hela till en lätt trögflytande kräm. Dela degen i två delar. Kavla ut till ½ cm tjocka rektanglar, bra rabarberkrämen över hela och rulla till två rullar. Dela vardera rulle i 10 bitar, eller fler om du inte vill ha fullt så stora bullar! Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt de sedan jäsa under bakduken i ytterligare trettio minuter. Sätt ugnen på 250 grader under tiden. Grädda sedan bullarna i ungefär åtta minuter. Avnjut dem med ett stort glas kall mjölk!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

ser jättegott ut :)

2010-05-16 @ 17:45:55
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0