Pitepalt

Engelsk husmanskost igår, och norrländs, svensk husmanskost idag - anar vi ett tema här? Familjen min har lite fösiktigt uttryckt en önskan om med "vanlig" mat, och färre hälsomedvetna rätter. Ska bli! Några sprack och blev riktigt fula, men några blev helt perfekta och galet goda! Jag serverade dem med lite snabbt rörda lingon och flytande honung, en härlig getost i bitar, lite färsk timjan och en liten smörklick på var palt - det här skulle jag, helt ärligt, kunna vara beredd att betala en ganska saftig summa för på restaurang! Mamma drack rödvin till och tyckte att det var oväntat bra och ännu en smakhöjare. Utöver det kom vi fram till att mjölk eller lingondricka nog är godast att ha till.

Pitepalt
4 portioner, 90 minuter

1000g rå potatis
2-3 koka potatisar
300g rimmat sidfläsk
2-3 dl vetemjöl
salt

Skala, riv och pressa ur vätskan ur den råa potatisen, pressa den kokta och blanda till en formbar deg tillsammans med vetemjölet och salt efter behag. Skär sidfläsket i små tärningar. Forma åtta bollar av potatisdegen, gör ett hål i var och en och fördela fläsket i dessa. Förslut sedan väl och rulla bollarna i händerna, vilka du med fördel har fuktiga. Koka sedan paltarna i saltat vatten på låg värme tills de flyter upp till ytan, ungefär 45 minuter tog det för mig. Använd gärna två kastruller för att undvika att paltarna klibbar ihop sig.Plocka då upp dem med en hålslev och servera med rårörda lingon, och gärna även en god getost och en smörklick!

Kommentarer
Postat av: MICKIS

Jag skrev fel dag :( Dock ska jag försöka mig på en ledighet på onsdag ändå :P

Vad tänkte du träna på onsdag?



LOVE <3

2010-05-02 @ 23:34:16
URL: http://tjugofyrasju.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0