Indisk spenat- och fetaostgryta

Smakrik mat med mängder av fäska kryddor och grönsaker är nog det bästa jag vet, så det kanske inte är så konstigt att jag nästan slog volter av lycka när jag smakade på middagen jag lyckades prestera ikväll! Indiska smaker, då jag lät mig inspirerad av en rätt kallad palak paneer, tillsammans med ett riktigt gott råris och en klick mango chutney! Nu har jag varit och hyrt Bröllopsfotografen som allderlers snart ska rulla igång här!

Indisk spenat- och fetaostgryta
2 portioner, 45 minuter

2 portioner råris
450g fryst bladspenat
100g fetaost
½ röd chili
1 dl grädde
1 dl mjölk
1 salladslök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 bit ingefära
2 tomater
6 små champinjoner
svartpeppar
vitpeppar
spiskummin
gurkmeja
äppelcidervinäger
färsk kortiander
rapsolja
råsocker
smör

Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Tina bladspenaten i mikrovågsugnen eller i en kastrull. Finhacka chili, vitlök, gul lök och ingefära och skiva salladslöken. Smält en klick mör och lite rapsolja i en panna och fräs sedan alla småbitar i några minuter. Vänd i spenaten tillsammans med grädde och mjölk, smaka av med de torkade kryddorna och låt sedan småputtra i ungefär tio minuter. Blanda då i tomater och champinjoner i bitar och låt det puttra ihop i ytterligare fem minuter. Skär fetaosten i små tärningar. Lägg upp råriset tillsammans med grytan och blanda i fetaosten, så att den blir mjuk i spenaten, toppa med färsk koriander och låt allting ta sällskap med en klick mango chuntey.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vad jag gillar din matlagning. Det där verkar riktigt, riktigt gott :)

2010-05-11 @ 07:09:41
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0