Varm choklad med vispgrädde - eller?

Att människan behöver en balanserad och varierad kost har jag alltdid hävdat, att klara vardagen eller träna utan kolhydrater har jag aldrig förstått att någon kan göra, och allt det här med LCHF har jag verkligen skrattat åt. Nu har jag börjat fundera lite. Rent biokemiskt förespråkar jag fortfarande en blandad kost, med långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och proteiner som grund, och troligtivs är det så jag kommer att fortsätta att leva i framtiden också. Men efter en att den del mindre uppskattade kroppsliga förändringar skett i takt med återhämtningen från lunginflammationen och efter att ha surfat runt lite för mycket på olika kosthemsidor (finns det något roligare!?) så har jag inlett en högt experimentell testperiod där jag helt enkelt skär ner lite på kolhydraterna och ökar fettintaget. Långsamma kolhydrater äts det av till frukost, och i små mängder till lunch, och snabba, iform av en banan eller så, efter träning, annars är det mycket protein, fett och grönsaker. Just nu passar det mig bra, då min mage inte är van vid att få i sig stora volymer mat fortfarande - och jag mår super!

Dessutom har jag provat ett nytt proteinpulver som jag vill rekomendera; Charlotte Perellis "Fit & smart". Jag är över lag rätt skeptisk tikk kändisprodukter, men av någon anledning fick jag en positiv impuls och provade samkerna choklad och cafe latte - helt gudomliga och väldigt autentiska! Efter min och mammas vinterpromenad idag gjorde jag varm choklad med vispad grädde!



Pulvret blandas med kallt vatten, precis som vanligt, och kan därefter värmas i mikrovågsugnen. Imorse skulle jag prova att göra varm latte och skakade med kokat vatten - det gick inte alls. Proteinerna denaturerade och fick en konstig konsistens, vilket jag alltid hävdat att de skulle göra, och gasutvecklingen orsakade först en mindre explosion och efter det fick jag tryckutgämna ett antal gånger - rena laborationen! Mikrovågsvarianten gick betydligt bättre, och jag tackar mitt kemiska kunnande! Jag skulle aldrig ha kunnat säga att det inte var vanlig varm choklad med vispgrädde om någon serverat mig den här koppen. Samma smaksucce gäller för latten; den får till och med ett latteskum på toppen! Jag ska aldrig mer byta proteinpulver!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0