Kineserna har det värre

Nej, det blev inget högskoleprov för mig idag. Jag känner mig fruktansvärt lat och misslyckad som inte går dit - men jag är inte redo för en heldag med provskrivning och universitetslokaler ännu, det skulle göra mer skada än nytta så att säga. Isället har jag tagit en lång frukost i sällskap av Dagens nyheter och Svenska dagbladet - vi har numera dubbelprenumeration! En artikel jag fatnade för i DN var den om den kinesiska arbetslösheten. Myndigheterna uppmanade befolkningen till att studera, och nu har antalet utexaminerade universitetsstudenter ökat med en fjärdedel - men de får inga jobb. Stackarna kämpar och sliter och klarar sina avancerade utbildningar, flyttar till Peking för att få jobb och kunna försörja sig, men blir helt utan eller får något strunt som de inte hade behövt utbildningen till. En grabb som intervjuades hade tagit examen i praktisk fysik och hyrde nu ett rum om fem kvadratmeter, tillsammans med en vän, för 450 yan i månaden - vilket, enligt artikeln, motsvarar ungefär lika mycket i kronor. I väldigt många månader, jag vet inte exakt hur många (nio kanske?) hade han sökt jobb utan att lyckas. På vägen hade han dessutom fått ett fabriksjobb, men blivit lurad på lönen då fabriken plötsligt la ner och var tom när han kom dit efter det kinesiska nyåret.

Min poäng är att jag tycker att det är förfärligt att sitta här och inte ha något jobb, men det finns ju faktiskt de som har det väldigt mycket värre. Naturligtvis visste jag det - men jag behövde en påminnelse. Jag bor inte i Kina, men det här minskade ju iheller inte direkt min rädlsa för att ta mig igenom en utbildning och fortfarande stå utan jobb.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag förstår precis hur du känner. Sverige är ju underbart på det sättet att vi ändå har ett enormt skyddsnät runt oss med allt vad det innebär. Vi har det bra här och ibland behöver man bli påmind.



Det är dock viktigt att komma ihåg att man måste få vara rädd, ängslig och klaga även fast man bor här. Jag är, som du, livrädd för att misslyckas och att inte få något jobb. Först ska man hitta sig själv och komma på vad man vill göra och sedan ska man lyckas med studierna för att slutligen lyckas få ett jobb. Livet är verkligen tufft, men på olika sätt vart man bor i världen tror jag.



Jag hoppas i alla fall att det kommer att gå bra för både dig och mig. Kram på dig!

2010-04-10 @ 18:07:18
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0