Lammskav med ädelost och dinkel

När jag labbar går jag helt upp i det och glömmer tid och rum, dels för att det är spännande och roligt men framförallt för att inte göra något fel. Detta, tillsammans med det totala mat- och dryckförbudet i labbsalen, gör att när jag kommer ut därifrån upptäcker jag att energinivån ligger en duktig bit under noll och jag helst vill sätta mig ner på plats och vänta på att någon ska bära hem mig - jag är beroende av mina mellanmål! Med den här känslan komm jag hem med en kurrande mage och ett uppdrag; att laga middag. Kylskåps- och frysrens bestämde jag mig för, och på andra sidan vaknade jag upp med en julinspirerad tallrik värmande och välsmakande mat - tro det eller ej! Den andra portionen får vänta på mamma som är kvar på jobbet.

Lammskav med ädelost och dinkel
2 portioner, 30 minuter

240g lammskav
75g ädelost
1 dl dinkel
½ purjolök
några skivor rödkål
lite grönkålsblad
några valnötter
några nypor pumpakärnor
smör
salt


Mät upp dinkel och ungefär 2½ dl vatten, rådfråga din förpackning om exakt vattenmängd och koktid (ungefär 20-30 minuter under lock). Skiva purjolöken och fräs den i lite smör i en stekpanna. Lägg den åt sidan när den fått lite färg och bryn istället fryst eller halvtinad lammskav som du delar efter hand. När skaven fått färg lägger du i grovt delad grönkål, skivad rödkål och den frästa purjolöken i ungefär fem minuter på medelvärme. Smula därefter i ädelosten, men spara en liten bit till garnering. Lägg upp allt på tallrikar och smula över den sista osten tillsammans med valnötter och pumpakärnor.

 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Så gott det verkar! Jag blir lika glad varje gång jag kikar in här och ser att du uppdaterat med nytt recept och ett litet inlägg. Kram

2010-12-02 @ 20:04:35
URL: http://inaction.webblogg.se/
Postat av: Emelie

Sv: Tack! Med mitt köttätande går det bra. Äter fortfarande mycket vegetariskt men har inget problem med att äta kött nu. :)

2010-12-04 @ 18:50:02
URL: http://inaction.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0