Tonfiskslasagne

Med verkligen noll tid är det kalasbra med rätter som sköder sig själva vid tillagningen - i princip. Till den här lasanger behövs bara en ansträgning för att röra ihop ingredienser i en skål lite snabbt, och sedan för att bygga en lasange - hur lång tid tar det liksom? Jag har inte noll tid just nu; jag ligger på ett negativt värde - tiden räcker inte till! Idag har vi laborerat i åtta timmar, med världens stressigaste lunch emellan, och sedan skyndade alla hem med panik i stegen för att plugga. Det känns rättså tragiskt. Jag hade lite dåligt samvete för Ebba och tog ut henne, och mig, på en timmes syreintag - för att sedan försjunka mig i studierna. Vid nio kom jag på att jag glömt bort middagen. En annan sak jag helt glömt bort att göra i all stress är att duscha - jag vill inte säga hur många dagar det hade gått när jag kom på det idag och åtgärdade det hela på ungefär 2 minuter. Dessutom har jag inte tid att baka bröd - vilket gör att jag inte har ätit en smörgås på flera dagar och min skinka som jag hamstrat så på ligger och blir förstörd nere i kylskåpet. Ett kylskåp som för övrigt blir allt tommare. Det är kul att plugga vid universitetet - hela klassen ser fram emot utbrändhet innan jul, några magsår och kanske en och annan hjärnblödning. Det blir nog inga livsmedelsargonomer kvar till slut.


Tonfiskslasange
2 portioner, 45 minuter

2 burkar tonfisk
lasagneplattor (antal som passar två lager i din form)
1 burk krossade tomater
1 röd lök
½ paket mozzarella
1 tomat
gröna oliver
salt
svartpeppar
basilika
olivolja


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda avrunnen tonfisk och oliver i en skål. Hacka löken, men spara ungefär en fjärdedel i tunna skivor för garnering. Blanda i löken i skålen och smaka av med salt, peppar och lite olivolja. Grunda i formen med ett tunt lager krossade tomater och bygg sedan på med ett lager plattor. Fördela hälften av tonfiskröran efter det, bre på tomatkross och lägg på ytterligare ett lager lasagneplattor. Lägg på resten av tonfisken och sedan tomatsåsen. Skiva tomat och mozzarella i tunna skivor och lägg på toppen - garnera med rödlöksskivorna och basilika - och skjuts in i ugnen! Efter 30 minuter är lasagnen klar och äts med en riktigt god sallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0