Pomeranslimpa

Jag upptäckte att jag hade lite yoghurt som var på väg att springa ifrån mig, så jag svängde ihop en snabb bikarbonatlimpa! Denna smaksatte jag med finmald pomerans, och i övrigt höll jag den väldigt basic. Ett väldigt gott bröd blev det, och nu har jag verkligen knökefullt i min del av frysen! Nu när jag skriver in receptet ser jag att jag glömde honungen som jag brukar ha i - och det fungerade ju finfint även utan den!

Pomeranslimpa
1 bröd, 90 minuter

4 dl naturell yoghurt
3 dl fullkornsvetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1½ tsk finmalen pomerans
½ dl havregryn


Ställ in temperaturen på ugnen på 175 grader. Blanda råg- och fullkornsvetemjöl, bikarbonat, pomerans, salt och havregryn i en bunke. Rör ner yoghurten och blanda om väl. Lägg ett ark bakplåtspapper i en brödform om ungefär 1½ liter. Klicka i smeten och fördela den sedan jämt i hela formen. Grädda längst ner i ugnen i 75 minuter ungefär. Låt svalna i en bakhandduk och skiva sedan upp det, om du planerar att frysa in det - annars klarar en limpa sig ute i skafferiet i några dagar utan att må dåligt, så länge den ligger i en plastpåse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0