Wasabilax med savoykålswok

De östasiatiska smakerna har jag kommit ifrån lite på senaste tiden, med wokar, soja, ingefära och allt vad det är. I kväll gjorde dessa smaker och dofter come back i mitt korridorskök då en perfekt ugnsbakad laxfilé smaksatt med en wasabi- och sesamkrydda serverades tillsammans med en riktigt fräsch wok med savoykål som bas och basmatiris.

Wasabilax med savoykålswok
2 portioner, 30 minuter

2 laxfiléer
2 portioner ris
½ savoykålshuvud
1 röd paprika
10 cm purjolök
ärtskott, eller andra skott eller groddar
solroskärnor
sesamfrön
wasabi- och sesamkrydda
chili- och limekrydda
färsk ingefära
råsocker
½ liten citron
olivolja
soja
salt


Sätt ugnen på 150 grader. Pensla laxen med olivolja, salta den och täck den sedan med ett lager wasabi- och sesamkrydda. Lägg filéerna i en smord ugnsfast form och baka i ugnen i 20 minuter. Strimla savoykålen och paprikan tunt  och skiva purjolöken. Blanda om detta i en skål och riv även ner skalet från citronen och den färska ingefäran, och pressa sedan i saften från citronen. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Hetta upp olivolja i en stekpanna och woka grönsakerna i ungefär fem minuter. Efter halva tiden vänder du ner ärtskotten och tillsätter solroskärnor, sesamfrön och smaksätter med soja, salt, råsocker och chili- och limekrydda. Servera grönsakswoken tillsammans med det färdigkokta riset och den ugnsbakade laxen.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv: Japp, det var en färdig blandning. Blev riktigt god gröt av dem. Egentligen gillar jag havregrynsgröt mest men varierar mig lite ändå. Dessa är det: http://axaweb1.lantmannen.episerverhotell.net/sv/produkter/produkt/?product=298



Testa pumpakärnor på gröten. Det är jättegott tycker jag!



Jag har ätit vegetariskt mer eller mindre sedan elva år tillbaka. Alltid i skolan och mycket hemma också. När jag flyttade hemirfån blev det mindre och mindre kött och först uteslöt jag alla köttprodukter som inte var rena, sedan tog jag bort de röda köttet och för snart ett år sedan gick jag över på den kosten som jag har nu. Mår så bra av dem, min kropp är piggare än någonsin och mitt immunförsvar är super så det här passar verkligen min kropp. Äter väldigt varierat och skulle inte ta bort fisken då jag inte ser någon annedlning till det. Jag är verkligen petig med vad jag stoppar i mig och inte! Det viktiga är ju att man hittar den kosten som passar en själv. Det är ju så individuellt.



Hur länge har du pluggat till livsmedelsagronom? Är det roligt?

2009-11-08 @ 19:24:37
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: åh det låter supersupergott! =) du måste bara lägga upp ett recept och en bild på den!!=)

2009-11-08 @ 19:40:57
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: det ska jag absolut göra! =) har lagt till dig på bloglovin nu så att jag ska komma ihåg det :)

2009-11-09 @ 09:35:49
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Mik

det är redovisning och finansiering, helt klart det värsta jag läst. jag vill ALDRIG jobba med sådana frågor, så det slutar nog med att jag hoppar kostvetarprogrammet också :/(

2009-11-09 @ 11:47:09
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Emelie

Sv: Vad kul att du gillade pumpakärnor på gröten. Det är verkligen gott tycker jag! Själv ska jag köpa fikon nästa gång jag handlar och testa att ha på frukostgröten. :)



"Vanlig" kemi låter tungt. Hur lång tid tar det innan det är dags att böjra med mer livsmedelsanknutet? Vad jobbigt att du känner dig osäker. Jag håller tummarna för att du kommer in på dietistutbildningen så att du kan känna efter sen vad det är som passar.



Jag trivs toppen med min utbildning. Just nu är det så otroligt roligt att plugga och jag känner att jag verkligen är på rätt ställe. Dock måste jag erkänna att jag var rätt nära på att hoppa av och söka Nutritionistutbildningen i våras. Då var jag bara otroligt omotiverad och kände att jag kanske inte alls skulle bli lärare. Lite lika kände jag i höstas när terminen började men sen gick vi ut på praktik igen och då blev jag åter igen säker på att det är det här jag ska göra. Lärare är liksom där jag ska vara. Är dock lite inne på att kanske utbilda mig till kostrådgivare eller så vid sidan av lärarutbildningen. Eventuellt kanske massör. Men vi får se vad som händer. Nu ska jag läsa en extrakurs på 50% i näringslära utöver mina vanliga studier bara för att det är roligt.

2009-11-09 @ 19:54:28
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: missh

hej!



Jag ville bara säga att jag gillar

din blogg o dina recept jättemkt!

Och dina tankar kring Matrelationer

stämmer precis överens med mina åsikter!

Skönt att nån annan tycker samma!!



Och så insprireras jag av dina goda o

ganska annorlunda - recept!

Härligt tjejen!



kram

2009-11-09 @ 20:04:38
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0