Ugnsrostade rotfrukter med quornpytt

Receptinströmningen här är både oregelbunden och skral, jag vet. Till att börja med håller jag just nu på att bjuda runt på de recept jag provade ut, upptäckte och njöt av i höstas - jag vill ju att de här hemma ska få smaka dem också! Vidare jobbar jag ju på att släppa alla mina måsten och egenskrivna regler, och att lägga upp allt jag lagade tillhörde dessa regler tidigare.

Nu ger jag er gårdagens lunch! De ugnsrostade rotfrukterna jag älskar, tillsammans med en smarrig pytt på quorn och lite av vad jag hittade i grönsaksväg i kylskåpet. Jag förvånas alltid över hur stor mängd det ser ut att vara när jag lagar vegetarisk mat, men jag har lärt mig att inte avskräckas; det krävs stora mängder fluffiga grönsaker för att nå upp i samma energivärde som en bit kött!

Ugnsrostade rotfrukter med quornpytt
1 portion, 35 minuter

150g quornstrimlor
3 små potatisar
1 morot
1 tomat
½ grön paprika
10 cm purjolök
3 champinjoner
½ dl matlagningsgrädde
1 charlottenlök
smör
rapsolja
oregano
svartpeppar
vit tryffelolja
salt

naturell yoghurt


Sätt ugnen på 250 grader, gärna i grilläget. Skär potatisen i klyftor och skala och skär moroten i stavar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper, ringla över lite rapsolja och blanda om med händerna innan du strör över lite oregano och salt - gärna flingsalt. Rosta i ugnen i ungefär en halvtimme, och lägg till grovt klyftad tomat efter ungefär halva tiden.

Finhacka charlottenlöken, skiva purjolöken och svampen och skär paprikan i mindre bitar. Smält en klick smör i en panna, fräs all lök någon minut och ha sedan i quornstrimlorna. När de tinat upp och fått lite färg tillsätter du svamp och paprika i några minuter innan du häller på matlagningsgrädden. Krydda med salt och svartpeppar och låt sedan allt sjuda ihop i ungefär 10 minuter på ganska svag värme. Rör om då och då och smaka sedan av med lite tryffelolja. Servera pytten med de ugnsrostade grönsakerna och naturell yoghurt av valfri sort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0