Spenatlasagne med fetatopping

Nu ska jag bli stark som Karl-Alfred! Massor med spenat gömde sig under ett knaprigt fetaosttäcke i dagens lunch - vilken även står på meny för morgondagens. Min något icke-lasagneanpassade ugnsform gjorde att jag fick bryta och pussla med lasagneplattorna, och det gick bara åt tre stycken, men jag tror att om formen är rektangulär blir det nog lagom med fyra plattor istället! Ingen tomatsås? Nej, jag tyckte att det var lite spännande att prova utan. Och ingen ostsås! Nej, frågan är om man ens kan kalla det här för en lasagne? Jo, det tycker jag; enligt mig är definitionen för en lasange pastaplattor i flera lager varavde med fyllning.

Spenatlasagne med fetatopping
2 portioner, 50 minuter

250g köttfärs
3 lasagneplattor av fullkorn
200g fryst spenat
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
50g fetaost
färsk persilja
smör
salt
svartpeppar


Sätt ugnen på 200 grader och smörj en ugnsfast form med smör. Tina den frysta spenaten enligt förpackningsinstruktionerna och smaka av den med salt. Finhacka både gul lök och vitlök och fräs den lätt i en liten klick smör. Bryn sedan köttfärsen i samma panna tills den får färg. Klipp då ner generöst med färsk persilja.
Krydda med salt och svartpeppar. Lägg ett lager spenat i botten och täck sedan med ett lager pastaplattor. Fördela hälfen av köttfärsen jämnt i nästa lager, bre över ett lager spenat och täck med ytterligare ett gäng plattor. Lägg på den sista köttfärsen och sedan ytterligare ett lager spenat. Smula sedan fetaosten över allt och skjutsa sedan in formen i mitten av ugnen och lämna den där i 30 minuter. Servera sedan med en enkel sallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0