Kryddstark korvstroganoff med råris

Klassiska korvstroganoff får mig att tänka på den ljuvliga dagistiden! Falukorv har jag inte ätit på fruktansvärt länge; dels av principskäl då det inte är en ren råvara, och dels för att jag generellt sett inte tycker om korv, varesig till smak eller tanken på innehållet. Kyldiskens variant med högst kötthalt slank dock av okänd anledning ner i kundvagnen när mamma och jag handlade förra helgen - och nu skulle den tillagas! Åh, du ljuva stroganoffdoft! Och trots att jag har goda minnen från dagistidens variant så var den här mycket bättre; som att jämföra Euroshopper med Saltå kvarn, ungefär... Jag serverade med råris och en sötsur vitkålssallad; stimlad vitkål, saften från en halv citron och en gnutta flytande honung - kalas! Den långa tillagningstiden beror på råriset - ett annat ris kan ge rejält mycket snabbare tillagning, för den tidspressade.

Kryddstark korvstroganoff med råris
2 portioner, 40 minuter

2 portioner råris
275g falukorv
200g krossade tomater
½ gul lök
½ dl matlagningsgrädde
½ buljongtärning
olivolja
svartpeppar
cayennepeppar
chilikrydda
chiliflakes
timjan
salt


Koka riset enligt instruktionerna på paketet. Finhacka löken och fräs den lätt i upphettad olivolja i en panna. Skär korven först i skivor och dela sedan dessa i fyra kvartscirklar var - lägg till dem i pannan och stek tills de börjar få en lätt färg. Tillsätt då krossade tomater, matlagningsgrädde, smula ner buljongtärningen och smaka av efter egna preferenser med cayenne- och svartpeppar, chilikrydda och chiliflakes samt salt och timjan. Låt detta sedan puttra lätt på relativt låg värme i upp till 10 minuter. Späd eventuellt med lite mer matlagningsgrädde, eller mjölk, om du vill ha en mer såsig stroganoff! Servera med ris och en god sallad, och tänk tillbaka på mysiga dagisminnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0