Stekt biff med rotfruktsfrittes

Det är fredag! Inte bara fredag och helg; en pluggfri helg väntar! Laborationsrapporten är inlämnad, tentan ligger långt bakom oss, inget nytt att jobba med och ingen laboration att förbereda förrän till på torsdag  - jag är så lättad! Nytränad är jag också! Jenna och jag bestämde oss för att gå på ett kombinerat skivstångs- och spinningpass på 90 minuter, men väl där var spinningdelen inställd på grund av utbildning och vi blev inlurade på ett intensivgympapass, efter skivstången, istället. Det kändes att det var två på raken - men oj vad det var kul! Kvällens middag planerade jag under morgonens mörka promenad; en stekt biff med pommes frittes gjord på rödbetor och kålrot - förutom potatis såklart; rotfruktsfrittes alltså! Fruktansvärt gott, och något jag verkligen rekomenderar varmt, med god olivolja och flingsalt, en härlig sallad med avokado, romansallad, tomat och pumpakärnor - samt den goda biffen. Härlig fredag på er!

Stekt biff med rotfruktsfrittes
1 portion,  30 minuter

1 potatis
1 rödbeta
1 bit kålrot
1 ryggbiff
smör
olivolja
salt
svartpeppar


Sätt ugnen på 225 grader. Skala rotfrukterna och skär dem i stavar om max 1x1 cm. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, lägg frittesen där på, utan att de ligger ovanpå varandra, ringla över lite olivolja och salta! Ställ in i ugnen i 15-20 minuter - håll koll så att de inte bränns, tiden varierar beroende på vilken storlek dina stavar har. Krydda biffen med salt och svartpeppar och stek några minuter per sida i en klick smör - gudagott som smälter i munnen!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

svar: jag bor på rackarberget, så det är centralt och bra :D var ligger ens ulltuna? Jag har aldrig varit där haha. Jo jag trivs jättebra :) Var bodde du innan du flyttade hit?

2009-10-10 @ 13:32:15
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0