Lamm med indiska smaker och basmatiris

Kvällens middag får tillägnas min far tror jag bestämt! Lammet har han bidragit med, liksom tillagningssättet på basmatiriset. Jag gjorde att försök att improvisera ihop hans variant av det, och jag är väldigt nöjd med hur jag lyckasdes faktiskt. Lamm är säsongsrätt just nu, lamm är fruktansvärt gott - och lamm vill jag äta mer av! Vi hade en livsmedelsföreläsning idag som var mycket bra, och faktiskt fick mig att känna för matlagning igen. Mer om den lovar jag att ni ska få höra snart; ni kan se fram emot att läsa om mattrender!

Lamm med indiska smaker och basmatiris
1 portion, 40 minuter

½ litet blomkålshuvud
125g lammkött
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
½ dl vatten
1 portion basmatiris
1 msk tomatpuré
½ dl lätt crème fraiche
färsk persilja
olivolja
cayennepeppar
garam masala
curry
kanel
salt
smör


Dela blomkålen i små buketter och paprikan i relativt stora bitar. Skär 3/4 av den gula löken i klyftor och finhacka resten. Hetta upp olivolja i en stekpanna och tillsätt ½-1 tsk vardera av garam masala, curry och kanel, och något mindre av cayennepepparn. Blanda om och låt bli riktigt varmt. Tillsätt sedan lökklyftorna, blomkålsbuketterna och paprikabitarna. Stek dessa i några minuter. Rör i tomatpurén, vattnet och crème fraichen och pressa i vitlöken. Skär lammköttet i små bitar och blanda även i det och salta. Låt detta puttra på låg till medelvärme tills riset är klart. Tillagningen av detta startar du genom att fräsa den hackade löken lätt i lite olivolja i en kastrull. Tillsätt en klick smör och låt det smälta innan du tillsätter basmatiriset och ungefär 1½ dl vatten och lite salt. Låt detta koka på svag värme under lock i 10 - 12 minuter. Rör ner hackad persilja i stekpannan, och servera sedana lammet, grönsakerna och riset med en god sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0