Kantarellrisotto

Efter den här plugghelgen behövde jag en riktigt god tröstarrisotto, och jag lyckades väldigt bra - övning ger färdighet? Fortsätter det såhär kan jag snart göra en ren risotto-kategori! Riktigt krämig, perfekt al dente-konsistens och en underbar kantarellsmak. Tända ljus till det - nu är jag redo för ytterligare några timmar med böckerna! Observera att jag har använt hönsbuljong; för en helt vegetarisk rätt kan du byta ut den mot en grönsaksbuljong istället!

Kantarellrisotto
1 portion, 30 minuter

60g kantareller
1 dl avorioris
3 dl hönsbuljong
½ gul lök
olivolja
smör
parmesanost


Koka upp hönsbuljongen och håll den varm på låg värme. Finhacka löken och fräs den lätt tillsammans med riset i olivolja i en kastrull. Tillsätt sedan lite buljong åt gången, och fyll på med ny när den första har kokat in. Dela kantarellerna i mindre bitar och stek dem i smör i ungefär fem minuter. Blanda i dem i risotton mot slutet av dess kokning. Avsluta med att riva över parmesanost till den rätta krämigheten. Avnjut med en liten sked ur en stor skål.

Kommentarer
Postat av: dagenskreativa

Låt som en riktigt godmiddag:)

2009-10-19 @ 00:04:19
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0