Citronstekt lax med broccoli och dinkel

Mammas koloniodlade trädgård och en del av mitt storkok på dinkel deltog även vid kvällens middag. Till detta stekte jag en laxfilé i citronsaft - ett väldigt lyckat tilltag! Lite keso eller yoghurt till skulle göra susen, men jag orkade helt enkelt inte gå ner och hämta när jag insåg det - ibland räcker inte orken till helt enkelt, plugget tar all kraft, verkligen.

Citronstekt lax med broccoli och dinkel
1 portion, 20 minuter

1 portion dinkel
1 laxfilé
broccoli
½ citron
svartpeppar
olivolja
salt


Koka dinkeln enligt förpackningsanvisningarna. Stek laxen på låg värme tills den är gyllenfärgad. Pressa över citronsaften medan den steker, riv över lite av skalet och krydda med salt och peppar. Koka broccolin i välsaltat vatten i några minuter - den ska vara al dente! Servera den lite småkrispiga broccolin med kokat dinkel och citronstekt laxfilé.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0