Pestogrönsaker med halloumi och basmatiris

Gårdagens vaccinering och tenta, och dagens introduktion av biokemikursen, har golvat mig totalt. Inspiration och matlust lyser med sin frånvaro, och därför bad jag både mor och far om råd. Pappa min svarade inte ens, och mamma föreslog kött när endast en timme återstod till matlagningen - och den tiden hinner inget kött tina på! Istället valde jag att rensa lite bland grönsakerna i mitt kylskåp, eller snarare i min del av kylskåpet. Lätt mat, precis vad jag vill ha när jag är sjuk! En låda till imorgon blev det ocksåoch imorgon kväll ska jag göra en efterlängtad spaghettirätt med kyckling och pesto - om jag inte blir sjukare.

Jag har lite problem med matfotograferingen; det blir aldrig bra! Ljuset nere i köket är så kallt och stelt, och det finns bara kala ytor att ha som bakgrund, och uppe i mitt rum är det för mörkt för att få till det. Blixt är jag allergisk mot - hur ska jag lösa det här?

Pestogrönsaker med halloumi och basmatiris
2 portioner, 30 minuter

2 portioner basmatiris
2 paprikor
250g broccoli
½ blomkålshuvud
2 morötter
10 svarta oliver
4 skivor halloumi
2 msk pesto
olivolja
salt


Sätt ugnen på 225 grader. Dela upp broccolin och blomkålen i små buketter, strimla paprikorna ganska grovt och skär morötterna i stavar. Blanda alla grönsakerna med oliver, pesto, lite extra olivolja och salt i en bunke. Rör om väl så att alla grönsaksbitar får ett tunt pestolager runt sig. Häll ut bunkens innehåll på en bakplåtsklädd plåt och ställ in i ugnen i ungefär 20 minuter. Koka under tiden riset enligt anvisningarna på förpackningen, och stek halloumiskivorna några minuter per sida i en ganska het panna, så att de får en gyllenbrun färg. Lägg upp ris och prstogrönsaker på en tallrik och lägg över de stekta ostskivorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0