Laxbiffar med apelsincouscous

Ebba har varit dum; hon har förstört min kamera. En spricka i skärmen gör att jag inte kan se vad jag fotograferar, men det går fortfarande att göra det. Med tanke på att jag har hafte stora problem redan innan detta med att få några representabla bilder så får ni verkligen ha överseende med min bildliga dokumentation i fortsättningen. Jag har bestämt mig för att göra ett försök att fortsätta lägga upp recept och bilder ändå, men om det tvärt tar slut ska ni inte bli förvånade - jag är så less på att bli motarbetad på vartenda plan!

De här laxbiffarna blev, trots allt, väldigt goda, för att inte tala om den apelsinsmakande couscousen som jag serverade till. Dessutom hade jag en citronsamkande matlagningsyoghurt till och, naturligtvis, lite fräscha grönsaker i en sallad!

Laxbiffar med apelsincouscous
2 portioner, 20 minuter

2 laxfiléer
2 portioner couscous
1 apelsin
1 ägg
½ dl rågflingor
10 cm purjolök
chili- och limekrydda
svartpeppar
salt
matlagningsyoghurt
citron
olivolja


Dela laxen i lite mindre bitar och mixa den i en matberedare tillsammans med skivad purjolök, ägg, svartpeppar, salt och chili- och limekrydda. Rör sedan ner rågflingorna för att få en formbar konsistens, även om den ska vara väldigt lös och kännas lite fluffig. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek biffarna tills de får en fin stekyta; ungefär 7-8 minuter per sida. Tillaga couscousen enligt förpackningsanvisningarna, men använd saltat vatten och inte buljong! Riv i skalet från apelsinen och rör i en skvätt olivolja. Smaksätt matlagningsyoghurten med citron och lite salt, och servera sen sedan till laxbiffarna, den apelsinsmakande couscousen och en god sallad.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0